اگر تا به حال اپلیکیشن موبایلی برای کسب و کارتان طراحی کرده باشید و یا فراتر از آن، ایدهای را بصورت اپ پیادهسازی کرده باشید، حتما بفکر ثبت اپلیکیشنتان در اپ استورها و فروشگاههای اپ افتادهاید. ولی مهمترین بخش پس از ثبت اپ در اپ استورها، ارتقاء رتبه آن در نتایج جستجوی کاربران داخل اپ استورهاست.
بنظرتان درصد موفقیت یک اپلیکیشن موبایلی، هرچقدر هم کاربردی و عالی باشد؛ بدون دیده شدن در نتایج جستجوی کاربران چقدر است؟
ASO یا بهینه سازی برای فروشگاهها و اپ استورها، چیزی مشابه سئوی سایت است، ولی با این تفاوت که در اینجا به جای موتورهای جستجو، اپ استورها هستند و باید با توجه به کلمات کلیدی مرتبط با محتوای اپلیکیشن در نتایج مارکتهای اپلیکیشن بالا بیایند.
تقریبا 65% از دانلود اپلیکیشنها از طریق مارکتهای اپ صورت میگیرد، و اینجاست که ASO اهمیت پیدا میکند. بنابراین ASO کردن و بهینه کردن اپلیکیشن در اپ استورها، شامل تمام تکنیکها و راه کارهایی است که ما در راستای نمایان شدن و پیدا شدن اپلیکیشن در یک اپ استور انجام میدهیم.
هدف از ASO، گرفتن نصب اپلیکیشن بصورت اورگانیک و رایگان است. این نوع از نصبها بسیار با کیفیت هستند؛ زیرا مخاطب هدف، مستقیما خودش اپلیکیشن را نصب میکند و شروع به فعالیت میکند.
معمولا نصبهایی که ما در ازای نصب، مبلغی را پرداخت میکنیم واز طریق کمپینهای پولی صورت میگیرند، بازدهی زیادی ندارند و درصد قابل توجهی از کاربران، اپلیکیشن را به مدت زیادی باز نمیکنند و فعالیت چندانی را انجام نمیدهند.
ما در ASO سعی داریم تا با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط توسط کاربران، در نتایج ابتدایی ظاهر شویم.
پارامترهای موثر در ASO :
1. مربوط به محتوا
2. مربوط به تجربه کاربران
3. مربوط به رفتار کاربران
پارامترهای مربوط به محتوا
1. نام اپلیکیشن
نام اپلیکیشن در بهینه سازی اپ برای اپ استورها بسیار مهم است. سعی کنید در نام اپلیکیشن از کلمات کلیدی مرتبط با حوزهی فعالیت خود استفاده کنید. حتی اگر برای اپلیکیشنتان از نام اختصاصی استفاده میکنید، سعی کنید بعد از نام اختصاصی، از کلیدواژههای مرتبط استفاده کنید و آنها را با یک خط تیره از هم جدا کنید.
البته به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از این فروشگاههای اپ محدودیت کاراکتر در نام اپلیکیشنها دارند. مثلا فروشگاه اپ ایرانی کافه بازار، محدودیت 36 کاراکتر را برای انتخاب نام اپ ها قرار داده است.
2. توضیح مختصر
دقیقا مانند توضیحات متای سایتها، اپلیکیشنها نیز دارای description های کوتاهی هستند که میتوانید توضیحاتی را در مورد محتوای اپلیکیشن در این قسمت وارد کنید. سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط در این قسمت استفاده شود.
3. بولد کردن کلمات کلیدی اصلی
4. محتوای پاراگراف اول
5. بدنه اصلی محتوا
بدنه اصلی محتوا و متنی که در صفحهی اپلیکیشن فروشگاه اپ قرار میدهید، بسیار مهم است. در بهینه سازی آن با کلمات کلیدی بسیار دقت کنید؛ از کلمات کلیدی مرتبط و پرجستجو استفاده کنید.
در بدنه اصلی محتوا، پاراگراف اول بسیار اولویت دارد و سعی کنید کلمات کلیدی را در این قسمتها بولد کنید.
6. ویدئو
در هر اپ استور شما یکسری اسکرین شات از محیط کاربری اپلیکیشن مشاهده میکنید. شما میتوانید به جای یکی از این اسکرین شاتها از ویدئو برای توضیح قسمتهای مختلف اپ استفاده کنید. این قسمت برروی ASO تاثیرگذار است، همانطور که محتوای ویدئو برروی SEO تاثیر دارد.
تحقیق کلمات کلیدی: با توجه به گزینههای ذکر شده در پایین شما میتوانید کلمهها و عباراتی را مرتبط با محتوا و حوزهی کاری اپلیکیشنتان انتخاب کنید که تعداد جستجوی بالایی دارند.
1. کلمههایی که به ذهنمان میرسد.
2. کلماتی که از ASOdesk میتوان استخراج کرد.
3. پیشنهادهای خود اپ استورها
مربوط به رفتار کاربران:
1. نسبت کلیک روی اپ به نمایش نتیجه اپ در جستجوها (CTR)
اپ استورهایی مانند گوگل پلی و اپ استور اپل برروی پارامتری به نام CTR بسیار حساس هستند. در حقیقت این پارامتر بیان میکند که یک اپلیکیشن در هر بار نمایش آن برای کاربر چند دفعه برروی آن کلیک شده است.
در حقیقت پارمترهایی باعث افزایش CTR میشود که چند نمونه مهم را در زیر آوردهایم:
· آی
انتخاب یک لوگو و آی جذاب که بیان کنندهی ماهیت اپلیکیشن است، میتواند در جذب کاربر بسیار مفید باشد.
· اسم اپلیکشن
انتخاب نام جذاب برای اپ و همچنین نوشتن کلیدواژههای مرتبط با موضوع در نام اپلیکیشن میتواند در جلب توجه کاربر بسیار مفید باشد.
· تعداد نصب
هرچقدر یک اپلیکیشن تعداد نصب بالاتری داشته باشد، احتمال اینکه کاربران بیشتری آن را نصب کنند، بیشتر است. و این مطلب هم منطقی بنظر میرسد. کاربران بیشتر علاقه دارند تا برنامههای پرمخاطب را نصب کنند.
· Rate
· آگاهی از برند
2. نسبت نصب اپلیکیشن به نمایش صفحه آن
· اسکرین شاتها
· تعداد نصب
· Rate
· ویدئو
· محتوا
· Reviews
· حجم، دسترسیها و آپدیتها
مربوط به تجربه کاربران
· Rating
· Reviews
· حجم نصب
سایر
· URL
· Localization
· آپدیتهای منظم: بطور متوسط 30 روز فاصله بین هر آپدیت اپ داشته باشیم تا از نظر اپ استور زنده بنظر بیایم. اگر از نظر اپ استور ، اپلیکیشن زندهای بنظر نیایم، و تنها اینطور برداشت شود که اپلیکیشنی تولید شده و هیچ پشتیبانی از آن نمیشود؛ ممکن است ما ار از حضور در نتایج ابتدایی منع کند.
· سایز اپلیکیشن: کمتر از 100MB
حجم بالاتر از 100MB برای اپلیکیشنها یک امتیاز منفی از منظر اپ استورها محسوب میشود هرچقدر اپلیکیشن سبکتر باشد، کاربر در دانلود و نصب آن راحتر است و بازخورد بهتری دارد.
· بک لینک
در اپ استورها، داخل متنتان شما میتوانید به جاهای خاصی لینک بدهید. داخل متن به سایت اصلی خودتان لینک بدهید.
اگر در سایت تحلیلی خاصی، در مورد اپلیکیشنتان تحلیل خاصی شده است، به آن صفحه لینک دهید.
فوت کوزهگری:
· رشد سریع در تعداد نصبها
· بهبود نسبت کلیک به نمایش نتیجه اپ در جستجو
· بهبود نسبت نصب به نمایش صفحه اپ
· ارتقا rate اپلیکیشن
· برای شروع کلمات سادهتر را انتخاب کنید و با ASO کردن در آنها، نمایش مفید و CTR خود را بالا ببرید.
درباره این سایت